Inne

Zdrowa dieta, czyli jaka? Wskazówki dla zdrowej diety

Zdrowe odżywiania

Moda na zdrowe odżywianie trwa w najlepsze. Z jednej strony to dobrze, ponieważ rośnie świadomość społeczna z tym związana, z drugiej ryzykowne, zwłaszcza gdy zabiera się za to bez odpowiedniej wiedzy. Chodzi tutaj nie tylko o odchudzanie, ale też o ogólne zachowanie zdrowia i urody niezależnie od wieku czy trybu życia. O czym powinno się pamiętać, chcąc zacząć jeść zdrowo?

Jak jeść zdrowo – skąd czerpać wiedzę?

Współcześnie czerpanie wiedzy na temat wielu różnych zagadnień jest wyjątkowo proste. Przydaje się w tym celu internet, gdzie mamy dostęp do najróżniejszych stron, serwisów i blogów o zdrowiu i odżywianiu. Można dowiedzieć się z nich, po jakie produkty, dlaczego warto sięgać i jaki mają one wpływ na nasze ciało. O tym, co powinna zawierać zdrowa dieta, rozpisuje się blog www.stoliczku.pl, w całości poświęcony zagadnieniom związanym z żywnością. Takich inspiracji w sieci nie brakuje i w przypadku każdego człowieka będzie to wyglądało nieco inaczej. Są jednak pewne podstawy, które mogą pomóc w ustaleniu tego, jak zdrowa dieta powinna wyglądać.

Jakie są zasady zdrowego żywienia?

W pierwszej kolejności jeszcze zanim zaczniemy wprowadzać dietę, warto zapoznać się z kilkoma podstawowymi zasadami odżywiania. Przydatna będzie tutaj piramida żywienia, na podstawie której można określić, które aspekty zdrowego życia będą najważniejsze. Na samym dole (a więc jest jej najwięcej) znajduje się aktywność fizyczna, która jest bezpośrednio powiązana także z dietą – jedno bez drugiego nie ma racji bytu.

Jeżeli zaś chodzi o żywność, istotne będzie spożywanie jak największej ilości owoców i warzyw, następnie produktów zbożowych, a na samym końcu mięsa, tłuszczy i ryb. Rzecz jasna nie można też zapomnieć o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Te zasady są pewną podstawą i komponowanie diety powinno opierać się właśnie na nich.

Jak zacząć zdrową dietę?

Poznanie zasad to jedno – wdrożenie ich w życie, to już zupełnie inna historia. Jeżeli do tej pory nasza dieta nie była najlepsza, wprowadzenie zmian z dnia na dzień nie będzie łatwe. Najlepiej robić to stopniowo, przez urozmaicenie obecnych posiłków lub zamianę niektórych składników. Należy też określić, na jakiej diecie nam zależy – chcemy po prostu zacząć zdrowo żyć, a może mamy problemy zdrowotne zamierzamy coś z tym zrobić? Być może planujemy odchudzanie i chcemy zrzucić kilka zbędnych kilogramów?

Jeżeli ilość informacji dostępnych w sieci jest dla nas trudna do przetrawienia, można dodatkowo udać się po wsparcie do dietetyka, który na podstawie naszego wyglądu, samopoczucia, trybu życia oraz stanu zdrowia określi, jakie posiłki będą dla nas najlepsze.

Jakie składniki odżywcze są ważne w zdrowej diecie?

Każdy produkt spożywczy ma swoją grupę wartości odżywczych, dzięki którym jest w stanie dostarczyć naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników. Dzięki owocom zyskujemy zastrzyk witamin i substancji przeciwutleniających, produkty zbożowe dostarczają nam energii, błonnika i witaminy B, produkty mleczne dają nam wapń i witaminę D, pozytywnie wpływają też na pracę jelit. Jeżeli szukamy dobrego źródła białka wysokiej jakości, warto sięgnąć po mięso, szczególnie drób, a także fasolę, groch czy ryby.

Płyny, szczególnie woda pomagają w prawidłowym nawodnieniu organizmu, a picie soków dodatkowo dostarcza nam witamin potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Oczywiście chodzi tutaj o soki naturalne.

Czego powinno się unikać, chcąc stosować zdrową dietę? Przede wszystkim cukrów, soli oraz potraw smażonych na głębokim tłuszczu. Niestety, ale popularne używki jak alkohol też nie są wskazane, ponieważ prowadzą do wypłukiwania z organizmu składników mineralnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *