Żywienie

Wegetarianizm a weganizm — różnice, zalety i wady diet roślinnych

Weganizm

Zdrowie, szacunek do zwierząt, ochrona środowiska naturalnego – to tylko jedne z wielu powodów, dla których coraz więcej osób przechodzi na wegetarianizm lub weganizm. Sprawdź, czym się różnią te diety oraz jakie są wady i zalety diety roślinnej.

Wegetarianizm a weganizm

Zarówno wegetarianizm, jak i weganizm, to dieta wykluczająca spożywanie mięsa. Różnica polega na tym, że wegetarianie dopuszczają w swoich codziennych posiłkach jajka, nabiał, mleko oraz miód. Weganizm jest o wiele bardziej restrykcyjny, to dieta w 100% roślinna.

I o ile na wegetarianizm ludzie często przechodzą ze względów zdrowotnych, to weganizm jest nie tylko dietą, ale przede wszystkim stylem życia. Osoby, dla których ta ideologia jest bliska, są przeciwni zabijaniu zwierząt oraz wykorzystywaniu ich przy produkcji produktów odzwierzęcych. Jak się może domyślasz, weganie nie kupują także ubrań, butów, dodatków ze skóry naturalnej.

A czy łatwo jest przejść na wegetarianizm/weganizm? Nie, często wymaga to stopniowego wprowadzania zmian, nowych nawyków. Oprócz tego ważne jest posiadanie podstawowej wiedzy, umożliwiającej właściwe komponowanie posiłków. Sprawdź, jak zostać weganinem na kedu.pl oraz to jak na co dzień bilansować posiłki.

Jako ciekawostkę dodamy, że jest jeszcze kilka odmian diety roślinnej. To m.in. laktowegetarianizm, który wyklucza mięso, ryby oraz jajka, ale dopuszcza przetwory mleczne oraz owowegetarianizm, który eliminuje z posiłków przetwory mleczne, mięso i ryby, ale za to umożliwia spożywanie jajek.

Zalety diety roślinnej

Dieta roślinna ma wiele zalet, przede wszystkim zdrowotnych. Dzięki zwiększonej ilości spożywanych owoców i warzyw organizmowi dostarczane są niezbędne minerały, antyoksydanty, witaminy. To rozwiązanie dla osób, które chorują na cukrzycę i chcą mieć większą kontrolę nad zapotrzebowaniem na insulinę, a także dla chorych na nadciśnienie tętnicze.

Dieta wegetariańska i wegańska zapobiega otyłości, wielu chorobom sercowo-naczyniowym, których główną przyczyną jest częste spożywanie tłustych mięs. Co ciekawe, dieta roślinna opóźnia procesy starzenia się, osoby stosujące ją dłużej zachowują młody wygląd.

Oprócz tego, ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie spożywania produktów zwierzęcych jest korzystne dla środowiska.

Wady diety roślinnej

Czy są wady diety roślinnej? Tak, aczkolwiek wynikają one głównie z niewiedzy osób je stosujących. Często powtarza się mit, że przechodząc na dietę wegetariańską/wegańską organizmowi niedostarczana jest odpowiednia podaż białka i wapnia. W praktyce białko roślinne może okazać się równie wartościowe, trzeba je tylko w odpowiedni sposób łączyć.

Na początku bilansowanie posiłków może być trudne, wymagać zdobycia podstawowej wiedzy, czasami konieczne będzie skorzystanie z pomocy dietetyka. Ponadto dla osób, które nie decydują się na ten krok ze względów etycznych, moralnych, odstawienie mięsa może być na początku bardzo trudne.

Wadą diety roślinnej są też niedobory witaminy B12 (występuje tylko w mięsie i przetworach mlecznych) czy żelaza (żelazo z mięsa jest najlepiej przyswajalne). Temu można jednak w łatwy sposób zapobiegać, stosując suplementy.

Flexitarianizm dla niezdecydowanych

Chcesz ograniczyć spożywanie mięsa, ale nie jesteś gotowy na tak drastyczne zmiany? Z pomocą przychodzi ci flexitarianizm, który może nieświadomie stosujesz już od dawna.

Semiwegetarianizm, bo pod taką nazwą możesz go jeszcze spotkać, to dieta polegająca na zmniejszeniu ilości mięsnych posiłków w tygodniu. To ty decydujesz, kiedy i w jakiej postaci pojawiają się w twoim jadłospisie, ważne jest jedynie, aby na co dzień przeważały posiłki oparte na warzywach, kaszach, zbożach. Często mówi się, że to okres przejściowy dla osób przechodzących na wegetarianizm czy weganizm, aczkolwiek wiele osób praktykuje taką dietę do końca życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *