Inne

Niezdrowe jedzenie, co szkodzi najbardziej?

Tłusty hambyrger z frytkami

Jedzenie jest nam niezbędne do życia dlatego w myśl stwierdzenia, że jesteśmy tym, co jemy, powinniśmy zwracać szczególną uwagę na produkty, które spożywamy. Niestety, przez chęć szybkiego zaspokojenia głodu robimy z naszego organizmu śmietnik, fundując mu niezdrowe i tuczące potrawy. Choć smakują najlepiej, to nie wnoszą nic dobrego. Z poniższego artykułu dowiesz się, na jakie produkty szczególnie uważać.

Niezdrowe jedzenie – jakie?

Na liście produktów uważanych za niezdrowe znajduje się wiele takich, po które sięgamy codziennie i nie zdajemy sobie sprawy z ich szkodliwości. Zrezygnowanie z nich nie powinno być traktowane jako wielkie wyrzeczenie, lecz jako przysługa dla organizmu oraz naszego zdrowia. Kwestia odpowiedniego odżywiania oraz ograniczania szkodliwego jedzenia to temat wielu publikacji. Czego nie jeść podaje też blog www.gar.com.pl, do którego powinni zajrzeć wszyscy ci, którym zależy na zdrowej i wartościowej kuchni. Odrzucenie bowiem z codziennego jadłospisu kilku produktów to pierwszy krok na drodze do wydłużenia sobie życia i budowania silnego organizmu.

Szkodliwej dla zdrowia żywności jest bardzo dużo, jednak ograniczmy się do tych, które od zawsze zajmują pierwsze miejsca w różnorodnych rankingach, jako te o jak najgorszym wpływie na ludzkie zdrowie. Należą do nich niewątpliwie:

  • Chipsy

Choć wiele osób nie wyobraża sobie wieczoru z filmem bez miski z chipsami, powinny one czym prędzej wylądować w koszu na śmieci. Chipsy nie tylko są bardzo szkodliwe dla ludzkiego organizmu, co stanowią produkt silnie uzależniający. Kto raz ich spróbuje, nie będzie umiał bez nich żyć i z czasem, zacznie po nie sięgać coraz częściej na swoją zgubę. Ponieważ zawsze pakowane są tylko do połowy, człowiek często czuje niedosyt i sięga po następną, nie wiedząc, że 100 gram chipsów, czyli ok. 60 sztuk to 50 gramów tłuszczu oraz ponad 500 kalorii. Częste zajadanie się chipsami powoduje nie tylko wzrost wagi, ale sprzyja również rozwojowi takich chorób jak cukrzyca, choroby serca, a nawet nowotwory.

  • Białe pieczywo

Niestety, ale białe, pszenne pieczywo stanowi prawdziwą bombę węglowodanową. Tylko dwie kromki chleba wystarczą, aby podnieść poziom cukru tak samo, jak w przypadku spożycia czekoladowego batonika. Zatem nadużywanie białego pieczywa powoduje rozwój cukrzycy. Ponadto pszenica jest bogata w gluten, który powoduje osłabienie organizmu, wywołuje stany zapalne oraz poprzez zwiększenie przepuszczalności jelit prowadzi do rozwoju chorób autoimmunologicznych. Co więcej, do większości pieczywa dodawanych jest mnóstwo chemicznych ulepszaczy, które same w sobie są już niezdrowe i szkodliwe.

  • Fast food

W tym przypadku jakikolwiek komentarz jest zbędny, jednak dla zwykłego przypomnienia przytoczymy eksperyment, jakiemu poddano kilka lat temu jedzenie z popularnego fastfoodowego giganta. Jego wynik pokazał, że wcale się ono nie psuje, a to ze względu na ogromną ilość sztucznych i szkodliwych dodatków, jakie aplikuje się do tychże produktów. W skład serwowanych hamburgerów wchodzi tylko 2% mięsa. Resztę stanowi woda, zmielone kości, chemiczne ulepszacze oraz tkanki łączne. Jednym słowem – okropność.

  • Słodzone napoje

Tzw. woda z farbką z długą datą ważności, kartonowe soki, puszki gazowanych i energetycznych napojów to kolejny przykład na to, jak bardzo można zaszkodzić swojemu organizmowi. Jest to źródło ogromnej ilości cukru oraz sztucznych barwników. Spożywane w nadmiarze mogą stanowić przyczynę takich dolegliwości jak bóle głowy, nudności, bóle brzucha, skurcze, palpitację serca, a nawet zawał.

  • Alkohol

Co jak co, ale alkohol w nadmiarze nie tylko szkodzi, co może nawet zabić. Jest to spowodowane dużą zawartością etanolu, który jest substancją silnie uzależniającą, przez co prowadzi do choroby alkoholowej. Nadmierne jego spożywanie powoli „zabija” organizm niszcząc jego najważniejsze organy jak mózg, serce, wątrobę, żołądek, płuca, trzustkę oraz jelita. Ponadto jest on również powodem zwiększania się masy ciała, gdyż pod wpływem alkoholu rośnie apetyt, a każdy produkt zjedzony po spożyciu napoju wysokoprocentowego odkłada się w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej.

Jak przyzwyczaić organizm do zdrowego jedzenia?

Na początku każdej zmiany nie jest łatwo, ale dla chcącego, nic trudnego. Jeżeli przyzwyczailiśmy się do pewnego rytuału, np. zaraz po przebudzeniu sięgaliśmy po mocną i czarną kawę, zamieńmy ją na zieloną. Jest znacznie zdrowsza, a my nie wypadniemy ze swojego rytmu. Z kolei, jeżeli lubiliśmy spędzać wieczory przed telewizorem lub z książką i zajadać się przy tym chipsami albo tabliczką nadziewanej czekolady, zamieńmy je na zdrowe przekąski. Zamiast chrupków jedzmy surową marchewkę lub daktyle. Wyróbmy sobie zdrowe nawyki, które pozwolą nam zapomnieć o starych i szkodliwych przyzwyczajeniach, a z czasem zaczniemy się zastanawiać, jak mogliśmy do tej pory funkcjonować, aplikując sobie tyle śmieciowego jedzenia. Najważniejsze to wytrwać w swoich postanowieniach i nie dawać ponieść się pokusie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *